CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Thursday 5 March 2009

assalamualaikum....

dua hari berada di melaka sudah terase lama apabila sekembalinya ke kampus..sudah ade dua tiga perkara yg berlaku..dua tiga hal yg sudah berlalu dan beberapa komitmen sudah terlepas dan perlu ku kejar..ya Allah ampuni aku..

adapun keberadaan di melaka selama dua hari satu malam bukanlah sekadar utk berjalan2 atau makan angin..namun ianya penuh dengan pengalaman dan perkongsian ilmu yg tidak disangka-sangka..

tujuan utama aku ke melaka hanyalah sekadar utk mendedahkan diri kpd Foudation FieldBus..satu lagi technologi baru dlm instrument n control yg kini mula diapplikasikan di PPMSB, melaka...sesi bersama specialist of FF Mr Haswadi dari PPM itu, turut dihadiri Saudara Kamaruzaman (Abg KZ) yg penuh dgn senyuman..alhamdulillah beliau kelihatan begitu ceria dan sangat menyenangkan bila berdampingan dengan beliau..


sharing session di sebelah pagi dimulakan oleh En mokhtar tentang sedikit latar belakang PPM kpd kami dan selepas itu diikuti oleh Mr Haswadi yg begitu expert dlm hal FF...

setelah jam menunjukkan 12.45 tgh, kami berehat seketika di musalla..di mana mengingatkan aku suasana Zohor di PGB dahulu..akan ade pengisian or tazkirah oleh ustaz2 dgn pelbagai topik kupasan dan sbgainya..dalam lamunan itu tiba2 dtg seorang ustaz berjubah putih yg dari jauh seperti sgt aku kenali..kemudian bila mana beliau memulakan salam..ternyata dan sah.,tekaaan aku tidak salah.beliaulah tok guru ku..Ustaz Zulkifli Ismail, Mudir Baitul Qura, salah sebuah pondok di melaka..

tazkirahnya yg mengisahkan tentang wujudnya beberapa golongan yg mendakwa Saidina Othman (RA) bersifat bermewah-mewah sewaktu hidupnya..kerana Saidina Othman mmg terkenal dgn byk hartanya..

dlm ulasan Ustaz Zul..Saidina Othman merupakan org yg paling byk mengeluarkan harta dlm peperangan Tabuk apabila semboyan jihad dikeluarkan..beliau mengeluarkan sejumlah 300 ekor unta utk kegunaan perang..ditambah lagi dgn 200 timbangan perak utk digunakan perbelanjaan semasa perang..fuh..hebat2..Allahhuakhbar!

adapun andaikata seekor unta di zaman ini,,barangkali harganya RM1000 per unta..then, what is the total money Saidina Othman paid?? (RM1000 x 300)...bykkan??

lalu tambah la lagi dgn jumlah perak yg diinfakkan oleh beliau dlm peperangan itu..betapa hebat dan besar pengorbanan beliau..lalu,,golongan2 yg mempertikaikan hal sebelum ini perlulah memikirkan perkara ini..sebelum mereka mendakwa or ape2 saja kritikan tentang Saidina Othman..bandingkanlah diri kita..siapalah kita utk mengatakan begitu begini kpada para sahabat Nabi SAW..dan pengorbanan mereka sepanjang zaman akan terus menjadi panduan dan bandingan kepad kite dlm menjalani perjuangan ini...sungguh..para sahabat Nabi SAW itu ibarat bintang2 di waktu malam..menjadi panduan kepada umat Islam di akhir zaman..ibarat seorang pengembara di lautan mahupun daratan..bintang2 lah menjadi petunjuk dlm menentukan arah tuju mereka dlm perjalanan musafir itu..

wassalam

ps:: kepada penuntut2 Baitul Qura..Ustaz Zul sampaikan salam..assalamualaikum..

1 comments:

comel said...

aku baru habes praktikal kat PPM dan
benda yang paling aku bangga dalam PPM

tazkirah sebelum waktu zohor...
best
ade pengisisan...dan menunjukan walaupun kerja masih ada ruang untuk mengigatiNya dgn lebih mendalam