CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Wednesday 27 June 2007

apakah yg harus kukatakan..

assalamualaikum WBT


selawat dan salam kpd Nabi Junjungan SAW,krn budinya telah kita menikmati Islam hari ini..doaku juga kpd Allah Yang Maha Pencipta..supaya diberikan kesihatan dan kekuatan kpd nenekku (Tuk) dlm menghadapi keuzurannya..dgn tenaga kudratnya yg telah berusia 82 thn..


sedikit perkongsian peribadi mungkin,sehingga kini masih terngiang-ngiang apa yg dikatakannya baru2 ni.."kalo Tuk da x de nnt,amik la Quran ni..simpan dan selalu baca ya"..saya yg sedang makan kacang terhenti seketika..suasana sunyi seketika..utk mghidupkan kembali keadaan,saya bertanya.."oo..Quran yg dekat atas almari tu ke??"..ntah,kenapa soalan itu yg keluar..''org lain x btul sgt tajwid,bc pun x berlagu",sambungnya..

sekali lagi saya terkejut,bila pulak saya bc dgn taranum?belaja ckit dkat masjid di kampus ade la.cuma tajwid mmg saya ade belaja time bulan puasa kat rumah dulu dgn ustaz pondok..

.inilah nenek saya..pernah tinggal di Pondok Pasir tumbuh n menadah kitab di situ..beberapa kali juga saya mengikutinya bila ada masa cuti..mmg sistem pondok adalah sesuai dgn apa yg dipelajari..menarik..

nenek saya setelah agak uzur dan balik ke rumah (tidak lagi tinggal di pondok), acap kali memberi saya doa2 utk diamalkan selain dari cerita2 dari kitab2 yg dipelajarinya..dan acap kali juga dia meminta saya utk menyalinkan doa dgn tulisan yg agak besar utknya krn matanya telah sedikit kabur..

skarang barulah saya sedar bhw smuanya itu adalah utk saya bukan utknya..krn hari ini segalanya saya perolehi..setiap kali saya menyalin doa,dia mnyuruh saya myimpan satu salinan yg asal atau photocopy..Allah jua membalasnya atas usahanya mendidikku..amin

smlm satu panggilan dari ayah menyatakan tiada org di rumah terutamanya waktu persekolahan kecuali Tuk,jadi ayah memiinta saya balik (yg kini berada di kampus utk satu pgram kampus) krn bimbang terjadi apa2..baru nie Tuk terjatuh menyebabkan bahu sakit sepnjang masa..walaupun Tuk menggunakan tongkatnya..tapi segalanya kini agak terbatas..insyAllah saya akan balik secepat mungkin..doakannya sahabat2..tq

0 comments: